fbp

Do brezplačne dostave vam manjka še 39,98 €.

Zaključi z nakupom
Ala-alfa lipoična kislina

Ala-alfa lipoična kislina

Alfa lipoični kislini je bilo z zadnjem času posvečene veliko pozornosti. Velja za "mati" vseh antioksidantov ter enega zelo koristnih prehranskih dopolnil.

ALA je okrajšava za alfa lipoično kislino, angleško alpha lipoic acid, poleg tega pa zanjo obstajajo še druga alternativna imena:olimp-ala-200-120-caps.jpg
  • lipoična kislina
  • tioktična kislina
  • 1,2 - ditiolan-3-pentanoična kislina
  • 1,2-ditiolan-3-valerična kislina
  • 6,8-tioktična kislina

Zgodovina alfa lipoične kisline

Alfa lipoično kislino je leta 1950 odkril dr. Lester Reed na oddelku za kemijo na Univerzi v Teksasu. Od leta 1950 do leta 1980 so alfa lipoično kislino obravnavali le kot snov, ki vpliva na glukozo. Toda 1980. leta so raziskovalci odkrili tudi močne antioksidativne značilnosti.
 
ALA kot antioksidant
 
ALA je poznan tudi kot univerzalni antioksidant, ker je topen tako v vodi kot tudi v maščobi ter lahko prečka krvno pregrado v možganih. To pomeni, da učinkuje in koristno deluje za celotno telo: na mišice, na maščobo, organe, možgane,... Deluje tako znotraj kot tudi zunaj celic ter ima sposobnost, da uničuje proste radikale še preden pridejo do celic in tudi takrat, ko so že v njih.

Antioksidanti so molekule, ki nevtralizirajo proste radikale. Prosti radikali pa so molekule, ki so izgubile enega izmed svojih elektronov in so zaradi tega postale zelo nestabilne. To jim daje močno elektro-negativnost in želijo zapolniti ta elektronski primanjkljaj. Da bi si povrnile ravnotežje in da postanejo pozitivne, ukradejo izgubljeni elektron drugi molekui. Molekula, ki je dobila ali izgubila elektron, je sedaj prosti radikal. Ta proces se imenuje oksidacija. Novi prosti radikali so tako postali pozitivni. Včasih lahko sprožijo verižno reakcijo, tako da lahko zgolj v eni sami sekundi nastane milijon prostih radikalov. Ta verižna reakcija lahko poškoduje več molekul. Največkrat napadejo celično opno, kar ima lahko za posledico uničenje celice. 

Nastanek prostih radikalov lahko povzroči:

  • V okolju - onesnaženost zraka, toksični odpadki, herbicidi, UV svetloba, radiacija, droge in tudi hrana
  • Notranji procesi kot del normalnega metabolizma v telesu
  • Stres zaradi staranja, travm, bolezni, zdravil, infekcij ter stresnih situacij

Človeško telo nenehno nadomešča in popravlja poškodovane celice, vendar zaradi našega načina življenja, naših življenjskih razvad naše telo neprestano napada vse več in več prostih radikalov, s katerim telo izgublja bitko. Telesu v tej borbi s prostimi radikali lahko zelo pomagamo z uživanjem antioksidantov.

Antioksidanti so torej spojine, ki nevtralizirajo proste radikale in ustavijo verižno reakcijo. Nekateri antioksidanti dajejo prostim radikalom elektron, drugi proste radikale uničujejo. Prosti radikali lahko povzročijo številne negativne učinke, zato je pomembno, da se jih znebimo. Sadje in zelenjava sta na primer zelo dobra antioksidanta.

antioksidanti.jpg

Poleg tega, da je ALA močan antioksidant že sam, pa povečuje tudi učinkovitost drugih antioksidantov, kot je vitamin C in E, glutatoin in koencim Q 10. Antioksidanti so lahko v reducirani ali oksidirani obliki. Antioksidant je v reducirani obliki, kadar ima dodatni elektron, da ga da naprej. Ko antioksidant pride v kontakt s prostim radikalom, se vrne v oksidirano obliko. ALA daje svoj dodatni elektron oksidiranemu glutatoininu ali vitaminu C, ki se povrneta v reducirano obliko, kjer se lahko borijo proti prostim radikalom. Vitamin C lahko regenerira vitamin E v njegovo reducirano obliko. Ta proces se imenuje "redox cikel". Dopolnjevanje prehrane z alfa lipoično kislino povečuje sposobnost celotnega telesa v boju proti prostim radikalom, zato velja ALA za odličen dodatek.

Boj proti boleznim

Za ALA je bilo dokazano, da zavira virus HIV. Testiranje je še v teku, da bodo ugotovili, kako dopolnilo učinkuje na HIV pozitivne ljudi. Znano je, da imajo HIV pozitivni ljudje oslabljen in šibek imunski sistem. ALA je s svojimi močnimi antioksidativnimi značilnostmi za HIV pozitivne ljudi zelo koristen. Študije kažejo, da se je raven glutatoina močno povečala pri HIV pozitivnih ljudeh, ki svojo prehrano dopolnjujejo z ALA.

Izkazalo se je, naj bi ALA izboljševala funkcije vida pri ljudeh z glaukomom ter preprečevala degenerativne spremembe na očeh. ALA varuje tudi živčni sistem. Sodeluje lahko tudi pri regeneraciji živcev. Zaradi tega so naredili študije, da bi odkrili, kako ALA vpliva na bolnike z Alzheimerjevo in Parkinsonovo boleznijo. Dokazano je bilo tudi, da ALA zdravi poškodbe jeter, ki so jih povzročile strupene gobe, zastrupitev z alkoholom, metalno raztrupljevanje in druge zastrupitve. Vse to je mogoče, ker ALA odstranjuje toksične minerale iz telesa.

Viri ALA v prehrani

Alfa lipoično kislino najdemo v:

  • rdečem mesu (najbogatejši vir ALA med živili)
  • špinači
  • krompirju (zlasti v koži)

Kaj se zgodi s hrano, ki vstopi v telo pri normalnem obroku in pri obroku, ki ga dopolnimo z dodatkom ALA?

Normalni obrok:

  • Hrano zaužijemo.
  • Ta hrana se pretvori v glukozo za energijo.
  • Inzulin se sprosti iz trebušne slinavke in transportira glukozo v mišice in maščobne celice (ob predpostavki, da so ravni jetrnega glikogena visoke). Ko so enkrat mišične celice polne, gre vsa presežna glukoza v maščobne celice.

Obrok z ALA:

  • Hrano zaužijemo.
  • Ta hrana se pretvori v glukozo za energijo.
  • Inzulin se sprosti iz trebušne slinavke in transportira glukozo v mišice in mišične celice. Ko so enkrat mišične celice polne, gre presežek glukoze v maščobne celice.

V tem trenutku pa v igro vstopi ALA. Da glukoza pride v celice, mora biti pritrjena na inzulin. ALA posnema učinkovanje inzulina. Torej, več glukoze se transportira v maščobne celice, ker so mišične celice polne? Narobe! Študije kažejo, da ALA povečuje GLUT-4 transporterje v zunanjosti mišičnih celic. To pomeni, da se več glukoze transportira v mišične celice in proč od maščobnih celic. Študije tudi kažejo, da se količina glukoze, ki se transportira v mišice lahko poveča od 50 - 60 %. Za tiste, ki niso tako dobri v matematiki: to pomeni, če pojeste 100 enot ogljikovih hidratov in ne uživate ALA, gre 40 gramov gukoze v mišične celice, ostanek - 60 gramov pa v maščobne celice. Pri dopolnjevanju prehrane z ALA, pa ALA omogoči, da gre 60 gramov glukoze v mišične celice in 40 gramov v maščobne. To je velika razlika!

Učinek inzulina

ALA ima zelo podoben učinek kot inzulin. ALA inzulina ne nadomešča, temveč ga posnema. Za Alfa lipoično kislino je bilo dokazano, da povečuje vnos glukoze s posnemanjem inzulina ter jo transportira do Glut-4 receptorjev. Ker ALA povečuje število Glut-4 receptorjev na zunanji strani mišice, se absorbira več glukoze.

Učinki zaradi povečanega vnosa glukoze

Večji delež glukoze ima vrsto pozitivnih stvari, kot so:

  • Večji "pump"
  • Manj kopičenja maščobe
  • Povečan transport aminokislin
  • Povečevanje kreatina
  • Povečana občutljivost za insulin

antio.jpg

Povečan "pump"
Večji "pump" je posledica večjega vnosa glukoze. Poleg tega, da se boste počutili zelo dobro, bo to prispevalo tudi k mišični rasti.

Manj kopičenja maščobe

Zaradi večjega vnosa glukoze v mišične celice, se manj glukoze shrani kot maščoba. ALA znižuje nivo krvnega sladkorja in ustvarja bolj primerno vzdušje za kurjenje maščobe.

Večji vnos aminokislin in kreatina

To privede nazaj na povečan "pump". Ker so mišične celice v povečanem stanju, jih doseže več aminokislin in kreatina. Inzulin povečuje vnos aminokislin in kreatina. Ne pozabite, da ALA posnema insulin, kar pomeni, da prav tako pripomore k večjemu vnosu aminokislin in kreatina. Na trgu obstaja ogromno kreatinskih izdelkov, ki vsebujejo ogromno količine sladkorja. To pa zato, ker sladkor povzroči porast inzulina, ki nosi kreatin v mišične celice. Problem je prevelika količina sladkorja, ki povzroča, da pridobivate maščobo. Z dopolnjevanjem prehrane z ALA pa telo lahko prenese več kreatina v mišične celice ne da bi zaužili preveč sladkorja. Priporoča se uživanje enostavnih hidratov po vadbi, ALA pa lahko poveča vnos kreatina tudi, če užijete nizko raven sladkorja. To je zelo pomembno za tiste, ki hujšajo.

Povečana občuljivost na inzulin

Obstaja veliko študij, ki dokazujejo, da ALA poveča prehod glukoze v celice, saj povečuje občutljivost receptorjev na hormon inzulin. Večji del študij je opravljen na bolnikih z diabetesom tipa II, torej na tistih, pri katerih telo sicer proizvaja inzulin, vendar pa je njegova učinkovitost zaradi slabe občutljivosti receptorjev na celicah slaba.

Povečan transport glukoze v mišične celice ima kar nekaj pozitivnih posledic - povečane zaloge glikogena in večja hidracija celice, kar vodi do bolj anaboličnega okolja in manjšega kopičenja maščob (zaradi usmerjanja hranil v mišične celice namesto v maščobne). V take namene naj bi se uporabljali odmerki 600 mg dnevno. Ker prihaja do največjega oksidativnega stresa v času treninga, naj bi 20 do 30 minut pred treningom zaužili 300 mg ALA in enak odmerek tudi po končanem treningu. Za večji učinek je priporočljivo dodati tudi druge antioksidante, kot npr. vitamin C in E.

To je dobra novica za bodibilderje in fitness navdušence, ko pridobivajo mišično maso ali so v fazi definicije. Navadno se po dveh mesecih pridobivanje mišične mase precej upočasni. Eden izmed načinov za boj proti temu je kratek cikel hujšanja oz. definicije, tako se bo vaša občutljivost na inzulin obnovila. Dopolnjevanje z ALA pa vam omogoča pridobiti več mase, kar je posledica tega, da se vaša občutljivost na inzulin ne zmanjšuje.

Rezultati hujšanja ali pridobivanja mišične mase se razlikujejo glede na vašo prehrano. Če sledite programu za pridobivanje mišične mase, lahko pričakujete, da boste pridobili manj maščobe in več mišic zaradi učinkovanja hranila ALA. Rezultat hujšanja je povečana izguba maščobe. Ker vaše mišice shranijo več glukoze, vaše mišice ne bodo postale tako izčrpane, kot ponavadi ko hujšate.

Doziranje

Odmerek 200 do 600 mg na dan bo povečal občutljivost na inzulin in znižal raven glukoze v krvi. Manj kot 200 mg na dan ne daje opaznih učinkov, razen nekaterih antioksidativnih učinkov. Odmerek 600 do 1200 mg občutno pripomore k pridobivanju mišične mase, odmerek 1200 do 2000 mg pa poleg pridobitve mišične mase omogoča tudi občutno izgubo maščobe. Odmerek 3000 mg je idealen za pomoč pri večji izgubi maščobe, večji občutljivosti na inzulin in povečanju glukoze.

O učinkovnju določenih odmerkov so poročali izkušeni uporabniki ALA-e. Priporočljivo je, da odmerek ALA razporedite preko celotnega dneva. Na primer, če jemljete 1000 mg ALA dnevno:

  • 300 mg z zajtrkom
  • 200 mg s hidratnim obrokom
  • 300 mg po vadbi
  • 200 mg z zadnjim obrokom

Pri nakupu ALA morate biti previdni. ALA je zelo nestabilna in hitro razgradljiva kislina, če je izpostavljena zunanjim razmeram. Nekateri mislijo, da ja ALA še uporabna, če ni dalj časa izpostavljena zunanjim razmeram. Vendar pa lahko že kratek čas v takšnih razmerah povzroči velike degeneracije izdelka. Zaradi dodatka ALA ni pametno kupiti v prahu. Še posebej pa se ne priporoča nakup kreatinskega izdelka, ki vsebuje dodatek ALA-e, saj je edina stvar, ki jo plačate,  kreatin, ker v teh stvareh ni ALA-e. Najpametneje je, da kupite dodatek ALA v kapsulah, še bolje vakumsko pakiran z UV zaščiteno plastiko.

Vir: http://ww.bodybuilding.com/


NAJNOVEJŠI ČLANKI