fbp

Do brezplačne dostave vam manjka še 39,98 €.

Zaključi z nakupom
Sončni vitamin – vitamin D

Sončni vitamin – vitamin D

Ali ste vedeli, da vitamin D imenujejo tudi “sončni vitamin” in da je to edini vitamin, ki ga naše telo lahko proizvaja samo, kar pa ne drži v jesensko-zimskih mesecih, ko smo veliko manj izpostavljeni sončnim žarkom, zato ga moramo v svoje telo vnašati v obliki dodatkov in z ustrezno prehrano. Poznate vse pozitivne učinke vitamina D?

Piše: Tina Kamenšak

Kategorija: POUČNI KOTIČEK

Objavljeno:

Vitamin D je že dolgo znan kot "vitamin sonca", saj naravno nastaja, ko je koža izpostavljena soncu. Strokovnjaki v zadnjih letih opozarjajo, da se premalo zavedamo pomembnosti tega vitamina in da ga veliko ljudem primanjkuje. Vitamin D pa je tudi edini vitamin, ki ga naše telo lahko proizvede samo, in sicer s pomočjo obsevanja kože z ultravijolično svetlobo, pri čemur pa moramo biti vseeno previdini, da izpostavljanje sončnim žarkom ne traja predolgo časa. Že 10-15 minutno lovljenje sončnih žarkov na svežem zraku 2-3-krat tedensko naj bi zadovoljilo človeške potrebe po vitaminu D. Ker pa ljudje vedno več časa preživijo v zaprtih prostorih, si lahko zadostno količino vitamina D zagotovijo le z utrezno prehrano in z jemanjem vitaminskih dopolnil. Naravni viri vitamina D so ribje olje, sardine, losos, tuna, mleko in mlečni izdelki in ta vitamin sodi v skupino vitaminov, ki so topni v maščobah.
 
Vitamin D je ključen skozi celo življenje, za pravilen razvoj, rast in ohranjanje zdravja od rojstva do smrti. Pomemben je tako za rast in razvoj kosti pri otrocih, saj pospešuje absorpcijo kalcija in sodeluje pri nastajanju kosti, kot za krepitev imunskega sistema, za močne mišice, zobe in kosti pri odraslih. Vitamin D pa, po najnovejših raziskavah, igra pomembno vlogo tudi pri zmanjševanju tveganja za razvoj mnogih bolezni kot so multiplaskleroza, srčne bolezni, virusne infekcije in drugo. Strokovnjaki opozarjajo, da se pomena vitamina D še premalo zavedamo in na žalost je njegovo pomanjkanje v telesu med posamezniki čedalje bolj razširjeno.
 
Znaki pomanjkanja pa so:
 
- zaspanost in kronična utrujenost
- nihanje razpoloženja – serotin (hormone sreče), ki ima ključno vlogo pri ohranjanju dobrega razpoloženja se proizvaja pod vplivom vitamina D
- šibke kosti in bolečine v mišicah
- hude bolečine, ki se pojavijo brez razloga
- povišan krvni tlak
- vnetje dlesni
- alergije – ljudje z nižjo ravnjo vitamina D so bolj nagnjeni k alergijam kot tisti z višjo oz. normalno ravnjo

vitaminD.jpg

Povečane potrebe po vitaminu D pa imajo nosečnice, doječe matere, starejši ljudje, ki se premalo izpostavljajo soncu, ženske, ki so bile nekajkrat zapovrstjo noseče.

Ker sončni žarki vsebujejo dovolj UV žarkov, da spodbudijo nastanek vitamina D v koži, le od aprila do septembra med 10. in 16. uro, ga je potrebno v jesenskih in zimskih mesecih telesu dodajati, in sicer:

- dojenčki do enega leta 400 enot (10 mikrogramov)
- otroci in mladostniki do osemnajstega leta od 400 do 1000 enot
- odrasli od osemnajstega do petdesetega leta od 400 do 800 enot
- odrasli po petdesetem letu od 800 do 1000 enot
- nosečnice in doječe matere, ki imajo večje potrebe po vitamin D, pa celo od 1000 do 2000 enot

Pozitivni učinki vitamina D na naše telo so številni, opozorili bomo le na najpomembnejše:
 
- kosti – vloga pri ohranjanju zdravih, močnih kosti je pri vitaminu D že dolgo znana in dobro raziskana. Odgovoren je za vzdrževanje nivoja kalcija v krvi v točno določeni koncentraciji. Le ta omogoča normalno delovanje mišičnih in živčnih celic. Če je v prehrani dovolj kalcija, bo D vitamin omogočil, da se bo iz tankega črevesja vsrkalo ravno toliko kalcija kot ga potrebujemo. V primeru, da ne užijemo dovolj kalcija ali da v telesu ni dovolj D vitamina, se bo kalcij izplavil iz kosti in kosti bodo postale krhke, razvila se bo osteoporoza;
- ima pomemben vpliv na imunski sistem, zadostne količine vitamina D so najboljša zaščita pred razvojem gripe, saj nekateri znanstveniki opozarjajo celo, da nas vitamin D v zadostni koncentraciji ščiti pred gripo enako kot cepivo;
- dovolj D vitamina zmanjšuje razvoj avtoimunih bolezni kot so multipla skleroza, sladkorna bolezen tipa I in revmatoidni artritis;
- veliko raziskav je potrdilo, da ljudje, ki imajo dovolj D vitamina redkeje zbolijo za nekaterimi oblikami raka kot je rak debelega črevesja, dojke, prostate in druge oblike raka;
- tudi za zdravje srčno žilnega sistema je D vitamin pomemben, saj dokazano pomaga uravnavati krvni pritisk;
- danes potekajo študije, ki dokazujejo pomen D vitamina pri zmanjševanju depresije.



NAJNOVEJŠI ČLANKI