fbp

Do brezplačne dostave vam manjka še 39,98 €.

Zaključi z nakupom
Vse, kar morate vedeti o kolagenu

Vse, kar morate vedeti o kolagenu

Kolagen se v zadnjem času omenja vse pogosteje, o njem slišimo in beremo že skoraj vsak dan! Pa sploh veste, zakaj je tako zelo pomemben? Da ne boste imeli občutka, da gre le za muho enodnevnico, si v nadaljevanju preberite, kaj kolagen je in zakaj je pomemben za naše telo.

Piše: Kristina Šoško

Kategorija: POUČNI KOTIČEK

Objavljeno:

Kaj je kolagen?

Kolagen je najbolj zastopana in glavna strukturna beljakovina v telesu, saj predstavlja več kot 30% vseh beljakovin. Zaradi izjemne natezne trdnosti je kolagen večinski gradnik vezivnega tkiva, kosti, zob, hrustanca, ožilja in podkožja. Sestavljajo ga tri polipeptidne verige z značilnim aminokislinskim zaporedjem.

Pri ljudeh je trenutno poznanih 30 različnih kolagenskih verig, ki tvorijo 19 različnih kombinacij trojnih vijačnic, kolagensko vlakno pa sestavlja 100 do 1000 takih kompleksov. Tako zapletene beljakovine s prehrano ne moremo dobiti, obstajajo pa živila, ki spodbujajo obnovo kolagena. Prav tako so na voljo prehranska dopolnila. Delovanje kolagena je dokazano v številnih raziskavah. 

90% vse kolagenske mase tvori kolagen tipa I, skupaj s kolagenom tipa II tvorita trpežno mrežo kostnine. V koži je kar 80 % kolagena (tipa III), skupaj z elastinom vpliva na prožnost in elastičnost kože. Pri nastajanju kolagena so zelo pomembne majhne celice - hondrociti, saj proizvajajo encime, ki razgrajujejo kolagen in tako ustvarjajo prostor za sintezo novega.

Pomanjkanje kolagena

S starostjo se proizvodnja kolagena zmanjšuje.

  • po 35. letu se proizvodnja kolagena začne upočasnjevati,
  • pri 40. letu postane upad kolagena večji kot dejanska proizvodnja kolagena,
  • do 60. leta so naše zaloge kolagena razpolovijo, v primerjavi s količino v 20. letu.

Hitrejši upad kolagena lahko povzroči tudi prevelika obremenitev sklepov, kar pripelje do različnih poškodb. To se najbolj odraža predvsem pri športnih poškodbah. Kolagen pa lahko pomaga tudi pri ublažitvi sklepnih bolečin.

Kolagen je zaslužen za močne kosti, saj so ene od njihovih glavnih gradnikov prav organske beljakovine, znane kot kolagen. Pomanjkanje le-tega se tako kaže v manj prožnih kosteh. Prav tako poskrbi za pravilno delovanje mišic med gibanjem. Vsako mišično vlakno je namreč prekrito s tremi plastmi kolagena, ki mišicam pomaga pri krčenju in raztezanju. Hkrati kolagen omogoča kitam in sklepom, da prenašajo sile, ki jih med gibanjem prejemajo mišice. Kolagen je glavna sestavina vseh telesnih vezi in hrustanca. Številne klinične študije potrjujejo pozitivni učinek v primeru osteoartritisa, saj močno zmanjša bolečine, zmanjša potrebo po analgetikih, izboljša gibljivost in pripomore k elastičnosti sklepov. Pomanjkanje kolagena povzroči obrabo hrustančnega tkiva. Še ena od pomembnih funkcij kolagena je celjenje ran, saj prispeva k obnovi in celjenju poškodovane kože. Ne nazadnje je kolagen odgovoren za lepo kožo, saj predstavlja kar 80% beljakovin, ki jo sestavljajo. Kožo hrani od znotraj ter tako ohranja mladostni videz, pomaga upočasniti staranje in nastajanje gub, pomaga pri suhi in hrapavi koži in ji vrača vlago, elastičnost in prožnost. Lasem izboljša lesk, čvrstost in njihovo strukturo. Pospešuje tudi rast nohtov. Njegovo pomanjkanje se kaže v obliki manj prožne kože, pa tudi gub, celulita in suhe kože brez leska, lomljivih nohtov in krhkih las brez leska

S katero prehrano spodbudimo nastajanje kolagena?

Pri sintezi kolagena ima pomembno vlogo vitamin C, ki se nahaja v agrumih, jagodah, zelenjavi itd. Vnos vitamina C je ključen za preprečevanje skorbuta, za katerega so značilne krvaveče dlesni z izpadanjem zob. Ta bolezen je bila nekoč značilna za mornarje, ki so na svojih dolgih popotovanjih le redko uživali sveže sadje in zelenjavo. Sojini izdelki vsebujejo genistein, ki spodbuja tvorbo novega kolagena, hkrati pa z zaviranjem specifičnih encimov preprečuje njegovo razgradnjo. Njegovo tvorbo spodbuja tudi lutein, ki se nahaja v zeleni zelenjavi (špinača, šparglji, ohrovt, zelje), ter omega 3 nenasičene maščobne kisline, ki se nahajajo predvsem v ribah in oreških. Pomembno vlogo pri preprečevanju razgradnje kolagena so lovilci prostih radikalov oz. antioksidanti, ki jih najdemo v svežem sadju in zelenjavi. Stročnice pa vsebujejo hialuronsko kislino, ki je pomembna naravna sestavina človeškega telesa in se nahaja predvsem v vezivnem tkivu, koži, sklepih, živcih. Daje elastičnost tkivu oz. koži ter deluje kot mazivo sklepom. Nastajanje kolagena v telesu pa lahko spodbudimo tudi z vnosom prehranskih dopolnil, ki vsebujejo kolagen, in tako nadomestimo njegov primanjkljaj, ki nastane z leti. Med drugim so ta primerna tudi za otroke in najstnike v obdobju hitre rasti, za izboljšanje videza kože, za športnike in vse z dejavnim življenjskim slogom, pri okrevanju po poškodbah, preventivno pa za preprečevanje osteoporoze in zlomov.

lucija-baban-kolagen.JPG

 


NAJNOVEJŠI ČLANKI